Hitta rätt rutin för din träning

Träning

Planerar du att börja träna? Gym, eller motion? Frågorna man ställer sig är många, men det behöver inte vara svårt! Det finns bara få saker man behöver tänka på innan man bestämmer sig för den rutt man tar när det kommer till sin träning.

Är du aktiv sedan tidigare? Kanske du sportat tidigare eller liknande? Då kan motion vara något för dig. Löpa varje kväll. Promenera. Investera i en cykel & påbörja en ny rutin.

De flesta väljer gymmet dock. Speciellt såhär i tid för nyår. Nyårslöftet “träning” är något utav det vanligaste nyårslöftet svenskarna gör inför varje nyår. Men många håller det inte. Vad är de vanligaste problemen som sätter käpparna i hjulen för svenskar?

Problem 1

Den största boven är finansiering. När nyår väl kommer så står man där, börjar leta efter billiga gymkort och snabbt blir man överraskad över kostnaden om 4000kr för ett halvår. 4000kr är mycket pengar, speciellt när de ska betalas på en gång.

En sak man kan göra åt detta är att ansöka om ett snabbt lån. Om du har anställning så kommer du kunna betala tillbaka detta lånet inom bara några månader. En smart sak man då kan göra är att ansöka om ett gratis smslån. Om du vet att du kommer kunna betala tillbaka lånet på bara någon månad eller så, så ansök! De flesta långivarna som erbjuder “gratis” smslån brukar oftast erbjuda dessa lån räntefria förutsatt att lånet betalas tillbaka inom den bestämda låneperioden. Denna kan vara allt mellan 1 månad till flera månader. Om du betalar tillbaka lånet i tid så ber långivaren inte om någon som helst ränta, utan du har helt enkelt lånat pengar gratis.

Kruxet med dessa lån är att långivaren sätter en högre-än-vanligt ränta om du inte lyckas betala tillbaka lånet i tid. Så det gäller att planera här. Om du är säker på att du kommer kunna betala tillbaka lånet så är dessa lån guldvärda. Om inte, ansök inte om dessa lån. Planering är allt.

Problem 2

Vanligast efter finansieringen är orken — eller lusten. Är inte rutinen inövad så kan det vara svårt att hela tiden skapa tid för att träna. Att tvinga sig till träning trots att schemat inte är så anpassat för det orsakar många hoppa-över dagar. Du behöver välja mellan träningen eller något annat som tar upp denna tid. Därför kan det vara lätt att tappa lusten för just träning när annat tar ens fokus. Viktigt är det därför att skapa tid för sin träning. Om det är någon timma efter jobbet, eller någon timma på kvällen. Om du bestämmer dig för att skapa en rutin någon gång under dagen då du vet att du oftast kommer att ha tid för träning så kommer rutinen att sätta sig väldigt snabbt och enkelt. Efter att rutinen väl sitter så är det svårt att bryta denna. Så viktigt är det att skapa en rutin.

Hur hittar man ett gym för träningen?

Det enklaste sättet är att söka på Google efter närmaste gym — eller gå efter varumärke. Finns det populära träningshallar i din stad? Kanske är det SATS eller Nordic Wellness? Hittar du någon som du känner passar dig så kika igenom priserna, tänk på föregående tips och köp sedan ditt kort! Viktigt är det att du trivs i ditt gym, då det annars höjer chansen för att du bryter nyårslöftet och går tillbaka till din gamla rutin. Leta aktivt i god tid och du kommer att se att du kommer hålla nyårslöftet, åtminstone längre än vanligt!